Jak ogarniać rekrutację?

05.08.2019


Jak wygląda proces rekrutacyjny w Twojej firmie? Jest zaplanowany od momentu przygotowania ogłoszenia o pracę po onboarding czy raczej rekrutujesz od czasu do czasu na tak zwany żywioł? Dziś będę chciała Cię przekonać do tego, że temat rekrutacji warto mieć ogarnięty od a do z i podpowiem Ci co jest ważne, abyś mógł samodzielnie go zaplanować i przeprowadzić.

Przeczesując internet w temacie rekrutacji rządzą raczej wpisy z radami dla tych, którzy pracy szukają a nie tych, którzy rekrutację planują lub prowadzą. Z drugiej strony – jeśli jesteś pracodawcą to artykuły dla kandydatów też warto poczytać. Ja na przykład dowiedziałam się o tym, że podczas rozmowy o pracę pojawiają się pytania typu: „Ile razy w ciągu dnia wskazówki zegara pokrywają się?” Albo „Jak zważyć słonia nie mając wagi?”. Wiem, że takie pytania mają swój ukryty cel i rozumiem go, jednak osobiście nie jestem za tym, aby tego typu narzędzia używać do selekcji potencjalnych pracowników.

(Odpowiedzi na te dziwne pytania istnieją i znajdziesz je na końcu wpisu)

PRZED REKRUTACJĄ

Zastanów się kogo potrzebujesz zatrudnić i za co nowa osoba będzie odpowiedzialna. Spisz na kartce zakres obowiązków (bardzo konkretnie) a następnie zastanów się na tym, jakie wymagania powinna spełniać osoba, która na tym stanowisku będzie zatrudniona. Wymagania powinny być twarde czyli: konkretne umiejętności (np. Obsługa Photoshop czy konkretnego CRM księgowego, biegły angielski),  wymagane doświadczenie np. 5 lat
w dziale handlowym na stanowisku sprzedawcy a także konkretne cechy – np. skrupulatność, odpowiedzialność, kreatywność.

Podejmij decyzję, które wymagania są dla Ciebie must have, a na brak których możesz przymknąć oko. Jeśli ważniejsze dla Ciebie na tą chwile jest to, aby potencjalny kandydat miał doświadczenie w sprzedaży potwierdzone wynikami to opcją, z której możesz zrezygnować, przymknąć oko jest np. Długość doświadczenia (możesz zejść z 5 lat na 2 lata) lub z wymogu dotyczącego języka – wiesz, że za rok lub dwa ten język będzie konieczny ze względu na plany wyjścia firmy poza granice kraju z ofertą ale na tą chwilę możesz dać potencjalnemu pracownikowi czas na nauczenie się go. To może być też fajny zewnętrzny motywator dla niego.

 

Co powinno zawierać ogłoszenie?

  • Krótką informację o firmie, która napisana jest w zrozumiałym dla laika językiem. Daj tą informację do przeczytania komuś spoza twojej branży i zapytaj czy rozumie czym się zajmujesz. Niech opowie to swoimi słowami.
  • Nazwę stanowiska, na które rekrutujesz.
  • Opis stanowiska – najlepiej zakres obowiązków – najprościej jak tylko można ale konkretnie tak, aby kandydat miał jasność co będzie robić.
  • Wymagania – umiejętności, cechy, doświadczenie, wykształcenie.
  • Co oferujesz – pamiętaj, że teraz mamy tzw. rynek pracownika.
    To oznacza, że firmy mocno konkurują między sobą w zakresie rekrutacji i prześcigają się
    w benefitach, które mogą zaoferować pracownikom. Z przykrością (chociaż w zasadzie chyba jednak bez niej) zauważam, że dzisiaj już nie wystarczy zaproponować karty MultiSport czy opieki medycznej bo jest to standardowa propozycja na rynku pracy. Jeśli chcesz być atrakcyjnym pracodawcą – co ważne jest nie tylko dla pracowników, których szukasz ale też dla tych, których masz i którzy w każdej chwili mogą odejść. Zastanów się nad czymś więcej. Może dofinansowanie do nauki języków lub lunchu? Elastyczny czas pracy? Szkolenia wewnętrzne lub dofinansowanie do szkoleń zewnętrznych? Wspólne, regularne wyjścia firmowe, zaopatrzona kuchnia, strefa chillout w nowoczesnym biurze, świętowanie urodzin, dobra lokalizacja biura (pod kątem dojazdu), swobodna atmosfera
    i brak oficjalnego dress codu, świadczenia świąteczne, wysokiej jakości sprzęt do pracy itd.
  • Kontakt – na jaki adres mailowy ma trafić CV i czego jeszcze poza CV oczekujesz – np. List motywacyjny, referencje itp.

 

 

 

Zastanów się nad kanałami rekrutacji

 

 

…oraz tym, kto u Ciebie w firmie będzie się nią zajmował. Zazwyczaj robią to osoby z HR, ktoś, kto jest stricte zatrudniony do rekrutacji lub sam właściciel. Wszystko zależy od tego jak masz zorganizowaną firmę.

Zazwyczaj jako kanały rekrutacji korzysta się z firmowego facebooka i Instagrama. Firmy wrzucają post z informacją, że ruszają z rekrutacją i podają link do ogłoszenia, które umieszczone jest na firmowej stronie internetowej.

Do rekrutacji świetnie też nadaje się LinkedIn, który na tą chwilę jest na pierwszym miejscu jeśli chodzi o miejsca w sieci, w których można znaleźć pracę lub pracownika co wspiera „sieciowy” charakter tego portalu (sieć w rozumieniu powiązań i potencjału płynącego z udostępnień dalej”. Polskim odpowiednikiem LinkedIn jest GoldenLine, który też skupia różnej maści specjalistów i na którym też spokojnie możemy rekrutować. W tych miejscach możesz rekrutować na dwa sposoby: zamieszczać posty z informacją o rekrutacji i/lub rekrutować samodzielnie osoby poprzez wyszukiwanie słów kluczowych i przeglądanie profili konkretnych osób a następnie kontaktowanie się z nimi za pośrednictwem wiadomości prywatnej.

 

Poza tymi kanałami możesz korzystać z:

 

  • Rekomendacji swoich pracowników – może mają oni w swoim otoczeniu kogoś, kto nadawałby się na stanowisko, które chcesz obsadzić? Jeśli nie mają kontaktów to zawsze mogą Cię wesprzeć udostępniając w swoich kanałach social media informację o procesie rekrutacji (w sieci siła!)
  • Biura karier uczelni – to nic nie kosztuje a często pracodawcy o nich zapominają. Ogłoszenie możesz dać na uczelni nie tylko w Twojej okolicy, województwie ale w całej Polsce. Może ktoś będzie chciał się przeprowadzić z powodu pracy, którą oferujesz… 😉
  • Portale takie jak np. pracuj_pl – tu już opcja płatna ale z drugiej strony masz wsparcie klienckie, kanał, który pozytywnie wpływa na Twój wizerunek jako marki, firmy oraz nie musisz stresować się o kwestie dotyczące RODO. Poza tym – co właściwie powinno być uwzględnione jako pierwsze – „łowisz tam, gdzie są ryby”.
  • Zaprzyjaźnione firmy – może masz jakąś firmę, z którą masz fajne relacje i może ona Cię wesprzeć w rekrutacji poprzez np. Udostępnienie u siebie posta rekrutacyjnego? (i znów potęga i siła w sieci jako powiązaniu kontaktów)
  • Zakładki na swojej firmowej stronie internetowej – zazwyczaj jest ona nazwana „Kariera” lub „Dołącz do nas” i możesz korzystać z niej na dwa sposoby – wrzucać ogłoszenia tylko wtedy kiedy faktycznie ruszasz z rekrutacją lub umieścić w niej, że budujesz bazę CV
    i można wysyłać do Ciebie dokumenty rekrutacyjne na bieżąco a jeśli jakiś wakat się zwolni – uderzasz na bazę.

 

Wskazówka: cały czas buduj markę firmy, w której warto pracować (oczywiście zgodnie z prawdą). Jeśli z całym zespołem gdzieś bywacie, gracie po lunchu w piłkarzyki, coś świętujecie lub się szkolicie – pokazuj to światu.

rekrutacja

 

Kiedy już wpływają do Ciebie CV to przeglądaj je na bieżąco i reaguj czyli segreguj od razu na trzy kategorie: „tak”, „nie” oraz „może” czyli do ponownego rozpatrzenia, zastanowienia się. CV z kategorii „tak” powinno być zaopiekowane od razu to znaczy powinna być umówiona rozmowa najszybciej jak to możliwe. Jeśli ktoś szuka pracy to robi to intensywnie i raczej wysyła swoje CV przez cały czas na różne ogłoszenia pasujące do jego planów zawodowych
i kompetencji a ponieważ jest rynek pracownika to ogłoszeń o pracę teraz nie brakuje. Jeśli więc Ci na kimś zależy to dzwoń od razu i rekrutuj aby ktoś fajnego kandydata nie sprzątnął Ci spod nosa.

Pierwszy etap rekrutacji to już pierwsza rozmowa telefoniczna. Przygotuj się dobrze. Ty oceniasz potencjalnego pracownika ale tak naprawdę to też on ocenia Ciebie. Tak jak on powinien dobrze wypaść tak i Ty powinieneś się postarać o profesjonalne podejście.

 

Jak to zrobić?

 

Przygotuj sobie scenariusz rozmowy, z którego będziesz korzystać. Nie musisz mieć kropka w kropkę napisane co masz mówić bo zakładam, że tego nie potrzebujesz ale są pewne elementy, które muszą być częścią rozmowy:

  • przedstaw się, powiedz z jakiej firmy dzwonisz i w jakiej sprawie.
  • zapytaj kandydata czy może teraz rozmawiać bo możesz go „złapać” w różnych sytuacjach np. w sklepie, na spacerze z płaczącym dzieckiem albo po prostu w pracy, którą aktualnie ma i nie koniecznie będzie komfortowo czuł się podczas rozmowy a na pewno nie będzie to rozmowa autentyczna jeśli będzie musiał mówić szeptem z toalety. Zapytaj po prostu wprost kiedy na spokojnie możecie porozmawiać i umówcie się na dogodny dla obu stron termin.
  • Już na tej właściwej rozmowie jeszcze raz się przedstaw, przypomnij firmę i stanowisko (nie, kandydat nie „powinien” się orientować gdzie aplikował i „powinien” wiedzieć – wspominałam już wyżej o tym, że jeśli ktoś szuka pracy to wysyła CV w sporo miejsc i ma prawo nie kojarzyć dokładnie wszystkich firm i stanowisk). Jeśli ktoś z Tobą uczestniczy w tej rozmowie to przedstaw tą osobę i poinformuj jaka jest jej funkcja podczas rozmowy (np. Osoba weryfikująca wiedzę techniczną czy umiejąca ocenić poziom znajomości języka). Opowiedz pokrótce jak będzie wyglądać rozmowa i czego dotyczyć. 
  • Zadawaj konkretne pytania – przygotuj je wcześniej myśląc o ich celu czyli czego potrzebujesz się od kandydata dowiedzieć. Możesz je podzielić na trzy części: pytania ogólne, wprowadzające np. Co skłoniło Pana/Panią do wysłania CV do naszej firmy?, Proszę opowiedzieć coś o sobie, Dlaczego chce Pan/Pani zmienić pracę?, pytania dotyczące dotychczasowego doświadczenia zawodowego: np. Czy się Pan/Pani teraz zajmuje? W jaką stronę chce Pani/Pan się rozwijać? Co Pani lubi w tym zawodzie? I pytania dotyczące stanowiska, na które osoba aplikowała – mogą to być pytania techniczne weryfikujące wiedzę, Co wie o naszej firmie. Ważna jest też część, w której zapytać musisz o gotowość do przeprowadzki, w ilu rekrutacjach kandydat bierze udział poza Twoją firmą, jakie ma oczekiwania finansowe, jaka jest jego dostępność – jak długi okres wypowiedzenia ma no
    i czy ma jakieś pytania ze swojej strony.

Przy okazji tej rozmowy opowiedz coś o swojej firmie, kogo szukasz, jak się u Ciebie pracuje i na co liczysz, jakie masz oczekiwania. Jest to też dobry moment na sprawdzenie znajomości języka oraz zaproponowanie testu umiejętności praktycznych jeśli może odbyć się na odległość np. Przygotowanie jakiegoś prostego projektu zgodnie ze wskazówkami i na określony czas. Taki test pozwoli Ci zaoszczędzić czas, ale oczywiście jeśli wolisz – możesz ją też przeprowadzić u siebie
w firmie na drugi etapie rekrutacji.

W trakcie rozmowy notuj wszystkie ważne dla Ciebie rzeczy – od osiągnięć, motywacji poprzez wysokość wynagrodzenia i ton głosu, umiejętność prowadzenia rozmowy
i ogólny „klimat” kandydata.

Po rozmowie telefonicznej podejmij szybko decyzję – max na drugi dzień czy zaprosić osobę na drugi etap czyli spotkanie w firmie. Zadzwoń i umów dogodny termin – też w najbliższym, możliwym czasie.

Kolejnym etapem rekrutacji jest już spotkanie z kandydatem w biurze, siedzibie firmy. Zapraszaj do tego etapu tylko osoby, którymi faktycznie jesteś zainteresowany tak, aby nie tracić czasu na spotkania, z których nic nie wyniknie.

Rekomenduję, aby na spotkania rekrutacyjne nie umawiać się w kawiarniach, restauracjach. To ważne, aby potencjalny pracownik zobaczył biuro, warunki, w jakich się pracuje – tym bardziej jeśli są atrakcyjne. Na spotkaniu możesz prosić o doprecyzowanie niektórych tematów w rozmowy telefonicznej ale to też fajna okazja do tego, aby poznać daną osobę bardziej od tej strony … ludzkiej. Podpytaj o to gdzie widzi się za 5, 10 lat w obszarze zawodowym, co ją motywuje do pracy, z kim lubi pracować. To taki czas na sprawdzenie czy jest „chemia”, czy dana osoba będzie do nas, naszego teamu czy samego stanowiska pasować energią, postawą, wartościami, które wyznaje.
Po takim spotkaniu również zadbaj o to, aby szybko, maksymalnie na drugi dzień zadzwonić z informacją o decyzji oraz argumentacją tej decyzji. To bardzo ważne bo od początku do końca dbasz o swój profesjonalny wizerunek jako pracodawcy i nawet jeśli nie zaczniecie współpracować teraz to być może kiedyś, w przyszłości i ważne jest to, jak zostaniesz zapamiętany.

Pamiętaj, że na każdym etapie powinieneś zadbać o kwestie związane z RODO bo przetwarzasz dane osobowe. Ja w tym temacie współpracowałam z Wojciechem Wawrzakiem i bardzo polecam go również Tobie.

 

Z procesem rekrutacji związany jest też również onboarding czyli wprowadzenie nowozatrudnionej osoby do firmy. Prawidłowy onboarding utwierdzi w podjętej decyzji nowego pracownika, pozwoli mu spokojnie oswoić się z nową sytuacją, wpłynie na pozytywne postrzeganie firmy.

 

 

 

Jeśli chcesz skonsultować ten temat – napisz do mnie: kontakt@malgorzatagabrys.pl

Asertywność jako sposób na lepsze życie?

Kilkanaście lat temu kiedy ktoś zapytałby mnie o to, czym jest asertywność to odpowiadałam, że “sztuką mówienia innym NIE”. Dziś dla przekory odpowiedziałabym, że jest “sztuką mówienia sobie TAK”. Czym więc jest asertywność? Poza tym, że zmorą wielu ludzi (szczególnie...

Priorytety – wyższy level planowania

Jeśli chcesz zrobić u siebie porządek w zadaniach to napisz do mnie. Wyślę Ci matrycę, którą będziesz mógł nimi uzupełnić, a potem przeanalizować wynik. Jakikolwiek on będzie polecam Ci w ciemno te kroki: 1. Od razu zajmij się zadaniami z ćwiartki „pilne i ważne”....

Jak wziąć życie w swoje ręce (bez żadnego pitu pitu)

Bardzo mocno wierzę w to, że jesteśmy panami swojego losu. To dla mnie oznacza, że mamy wpływ na to, co nam się przytrafia a w efekcie jak wygląda nasze życie. To, że dziś jesteś w miejscu, w którym jesteś jest skutkiem Twoich decyzji, a więc jeśli masz prawie...

Copyright 2015-2018 Małgorzata Gabryś